درمان سینوزیت با طب سوزنی

درمان سینوزیت مزمن با طب سوزنی سنتی

با شروع فصل پاییز و زمستان و حتی بهار شاهد مراجعه بیمارانی به کلینیک هستیم که از ترشحات چرکی در حلق و درد گنگی در سر و… شاکی هستند. این بیماران معمولا با آنتی بیوتیک های متفاوت تجویزی از سوی پزشکان مواجه می شوند.

سینوزیت چیست؟

سینوس ها در استخوان های سر و صورت حفره هایی تو خالی هستند. سطح داخلی سینوس ها توسط یک لایه مخاطی پوشیده شده است.  به جهت جلوگیری از خشکی سینوس ها، لایه مخاطی بطور مداوم با ترشحات مختصر سطح سینوس ها را مرطوب می کند. این ترشحات به راحتی از روزنه ای بسیار باریک به سمت بینی و حلق خارج می شود.

سینوس های سر چهار گروه هستند:

• سینوس های فرونتال (پیشانی – در بالای ابروها واقع شده است.)
  • سینوس های ماگزیلاری (گونه ها – دو طرف بینی و زیر چشم ها واقع شده است.)
  • سینوس های اتموئید (در پشت بینی در وسط استخوان اتموئید واقع شده است.)
  • سینوس اسفنوئید (در پشت سینوس اتموئید در وسط استخوان جمجمه قرار دارد.)

سینوزیت وقتی ایجاد می شود که بدلایلی همچون عفونت ویروسی و یا شروع یک پروسه آلرژیک مخاط سینوس ها ترشح بیشتری ایجاد می کنند و به دلیل احتباس این ترشحات در سینوس مربوطه التهاب و بعد مدتی عفونت باکتریایی ایجاد می شود. در این حالت فرد ، مبتلا به بیماری سینوزیت می شود.

سینوزیت اولیه یا حاد که بدنبال آلرژی و یا عفونت ویروسی ایجاد می شود، می تواند با علایمی همچون سردرد، احساس پری در حرکت سر، تب مختصر، خلط ، سرفه (بخصوص شبانه)، آبریزش بینی، درد و حساسیت به لمس در روی سینوس های گرفتار همراه باشد. این پروسه با داروهای ضد احتقان و بخور و شستشوی مناسب بینی و مسکن و گاها بدون مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود. طول مدت این دوره از چند روز تا حداکثر 20 روز می باشد.

سینوزیت مزمن وقتی عارض می شود که این علایم بیش از 20 روز و حتی ماه ها و یا سال ها طول بکشد. در این شرایط پزشکان با تجویز آنتی بیوتیک های مختلف و تجویز کورتن به درمان سینوزیت می پردازند. و در صورت شکست درمانی (که متاسفانه شایع هم می باشد) مرحله بعد درمان جراحی است.

عوارض سینوزیت

عوارض سینوزیت در صورت درمان غلط می تواند بسیار خطرناک باشد. این عوارض می تواند شامل گسترش عفونت به چشم ها و حتی کوری، گسترش عفونت به پرده های مغزی (مننژیت) و حتی مرگ باشد.

علایمی که هشدار دهنده ایجاد عوارض خطرناک سینوزیت می باشد شامل: تورم چشم یا پلک، قرمزی چشم، دوبینی، کاهش بینایی، سفتی گردن در حرکت و سر دردهای خیلی شدید به همراه تهوع است.

طب سوزنی چه تاثیری در درمان سینوزیت دارد؟

خوشبختانه بعد سال های متمادی تحقیق بر روی اثرات طب سوزنی در درمان سینوزیت، سازمان بهداشت جهانی به منظور کاهش مصرف آنتی بیوتیک و ایجاد مقاومت دارویی توصیه به استفاده از طب سوزنی در درمان سینوزیت کرده است.

در طب سوزنی بر اساس تفسیر طب سنتی چینی، نقاطی که مربوط به درمان سینوزیت می شود را در صورت و گوش و جاهای مختلف بدن سوزن زده و گاها با استفاده از حرارت دادن توسط گیاهی چینی به نام موکسا، به درمان سینوزیت می پردازد.

این روش درمانی باید حتما با تائید پزشک متخصص طب سوزنی انجام گیرد. زیرا گاها نیاز است در طی درمان از آنتی بیوتیک استفاده شود. و حتی نیاز به بستری بیمار و مصرف آنتی بیوتیک های وریدی می باشد.

چگونگی اثر طب سوزنی در درمان سینوزیت بر اساس تحقیقات پزشکی، به اثر خاص آن در افزایش گردش خون محیطی و تقویت فعالیت سلول های کشنده طبیعی بدن و تنظیم تعداد و فعالیت سلول های ایمنی بدن در ناحیه سینوس ها می باشد.

خوشبختانه تعداد بسیار زیادی از بیماران مبتلاء به سینوزیت شدید و مزمن با طب سوزنی را درمان کرده و خداوند سبحان را شاکرم. خدا را شکر که بیماران هم از نتایج درمانی بسیار رضایت داشته اند.