عوارض و مزایای طب سوزنی

تمامی خدمات درمانی در حیطه علم پزشکی با عوارض و مشکلاتی همراه است. عوارض در پزشکی مخصوص یک رشته خاص و یا درمان خاصی نمی شود. در تمامی رشته های پزشکی و در تمامی روش های درمانی و تجویز داروها با یکسری عوارض اجتناب ناپذیر درگیر هستیم. ولی اینگونه نیست که این عوارض صد درصد و حتما ایجاد خواهد شد و یا در صورت ایجاد باعث عواقب وخیم در فرد می شود.

در بسیاری از موارد عوارض بسیار جزیی است. همچون عارضه درد معده با مصرف قرص بروفن. توجه داریم این عارضه در اکثر مواقع در صورت مصرف کوتاه مدت، گذرا ولی اثرات سودمند آن بیشتر است. هر چند در مواقع نادر می تواند باعث خونریزی معده هم بشود. به هر صورت باید در مصرف دارو و استفاده از یک روش درمانی معایب و محاسن و نیاز ضروری آن را مد نظر قرار داد و سپس تصمیم به استفاده از آن گرفت .

طب سوزنی از روش های درمانی می باشد که یقینا با عوارض خاص خود همراه است. البته طب سوزنی یک روش بسیار کارآمد در درمان بیماران می باشد که خوشبختانه در بین روش های درمانی کمترین عارضه جانبی را دارد. به نحوی که می توان گفت اگر یک متخصص طب سوزنی با سواد لازم، کسی را درمان کند تقریبا هیچ عارضه ای متوجه بیمار نخواهد شد.

البته این به معنی نبود عارضه در این روش درمانی نیست. عوارضی همچون عفونت، افزایش درد در شروع درمان، ایجاد کبودی در محل سوزن کاری و حتی سقط جنین می تواند از عوارض انجام طب سوزنی باشد. که خوشبختانه در سال های اخیر با توصیه سازمان جهانی بهداشت به استفاده از سوزن های یکبار مصرف و انجام طب سوزنی توسط پزشک تقریبا شاهد چنین عوارضی نیستیم.

مزایا

در حال حاضر طب سوزنی بعنوان یک رشته طب مکمل بسیار ارزشمند در سراسر جهان و حتی در کشورهای در حال توسعه شناخته شده است. دلیل این معروفیت و استقبال مردمی از طب سوزنی اثرات بسیار سودمند درمانی این رشته می باشد.

اگر فهرست وار بخواهیم اثرات خوب طب سوزنی را مطرح کنیم شامل:

۱. اثرات اثبات شده درمانی در بسیار از بیماری ها به استناد سازمان جهانی بهداشت (این مقاله را حتما بخوانید!)
۲. اثرات درمانی موفقیت آمیز در درمان یکسری از بیماری هایی که در طب روتین موفقیت چندانی حاصل نشده است.
۳. عوارض بسیار ناچیز و در اکثر موارد درمان بدون هیچ عارضه جانبی
۴. درمان موثر و موفق بدون مصرف هیچ گونه دارو
۵. استفاده از مکانیسم های طبیعی بدن برای درمان بدین معنی که هوشیاری لازم را در بدن بیمار ایجاد کرده تا خود را درمان کند.
۶. اثرات بسیار سودمند درمانی در بیماری های سخت همچون سکته مغزی و فلج بعد آن
۷. هزینه بسیار مناسب نسبت به هزینه های بسیار سنگین درمانی در بیماری های مزمن

۸. عدم نیاز به مصرف داروهای گران قیمت و وابستگی کشور به شرکت های دارویی خارجی

۹. دسترس سهل و سریع به پزشک درمانگر و شروع درمان سریع

۱۰. کمک به تسریع روند درمانی بیماری هایی که نیاز به مصرف دارو دارند

۱۱. امکان قطع داروهای مصرفی بعضی بیماران تحت نظر پزشک معالج

۱۲. اثرات درمانی طولانی مدت در بسیاری از بیماری ها
۱۳. درمان کم هزینه و در دسترس و بدون مصرف دارو برای بیماری هایی که نیاز به درمان طولانی مدت دارند.

و اثرات سودمندی دیگری که شما هم می توانید به این لیست اضافه کنید.

2 دیدگاه در “عوارض و مزایای طب سوزنی”

  1. سلام یه سوال در برخی مقالات عوارض طب سوزنی را سوراخ شدن ریه عنوان کرده بودند ایا این منظوردش سوراخ شدن از طریق زدن سوزن در دست ممکنه رخ بده یا برای انهایی که در ناحیه سینه یا ریه سوزن میزنند رخ میده؟

    1. سلام این عارضه تا کنون با طب سوزنی توسط متخصص طب سوزنی ایجاد نشده است. متاسفانه دیده ام که طب سوزنی توسط غیر پزشکی که
      اطلاعات خوبی از طب سوزنی نداشته است انجام و پارگی ریه ایجاد شده است. البته سوزن زدن در دست این عارضه را نمی دھد. موفق باشید

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.